وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

ابهر (اوهر)در گذشته ای نه چندان دور دارای آب و چشمه های فراوانی بود. احتمال اینکه آب در نام ابهر نیز جایگاهی داشته باشد، فراوان است و به گفته مورخان در گذشته ابهر را "اوهر" می نامیدند.
وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

ابهر (اوهر)در گذشته ای نه چندان دور دارای آب و چشمه های فراوانی بود. احتمال اینکه آب در نام ابهر نیز جایگاهی داشته باشد، فراوان است و به گفته مورخان در گذشته ابهر را "اوهر" می نامیدند.

دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست بیدار شوند

مسئول گروه ابهر شناسی نور ایران:

دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست بیدار شوند

امروزه قانون در راس هر نظام  یا دولتی بسیار مهم است، زیرا اگر قانون نباشد هر فردی می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد،اما با وجود این امروزه کسانی هستند که قانون را زیرپا می گذارند و یا کسانی هم هستند که قانون را به نفع خود تمام می کند،مثلا در شهری که چندین هزارسال قدمت تاریخی و ملی دارد افرادی سودجو می آیند ومدیر یک اداره می شوند و مکان های تاریخی/طبیعی آن شهر را تخریب می کنند ویا به غارت می برند، مانند شهر ابهر که بقایا و آثاری تاریخی و طبیعی از هزاران سال پیش پابرجا ماده است، ولی افرادی به میدان آمده اند که فقط شعار می دهند و خبری از عمل نیست! اگر امروز در عرصه های گردشگری از مناطق دیگر دور افتاده ایم،به خاطر کار شکنی های مسئولانی است که بهتر است بگوییم بی مسئولیت اند ،که همیشه خواستار کار های جدید هستند در قبال آن تخریب مکان های تاریخی و منابع طبیعی. 

این مثل را شنیده ایم که بار کج به منزل نمی رسد؟ وصف حال کسانی است که در این شهر مسئولیتی را بر عهده دارند که معلوم نیست به دنبال چه چیزی در این شهر می گردند  و معلوم نیست کدام انسان تحصیل کرده ای آن ها را به این مقام منصوب کرده است! الله علم. خودشان می دانند و وجدان کاریشان،اگر می توانند قانون را به اسم خود تمام کنند،اگر می توانند قانون را با پول پاک کنند واگر می توانند سر دادگاه و قاضی را کلاه بگذارند اما در روز قیامت،روز رستاخیز،روز حساب و کتاب چه می توانند بکنند؟ جواب خدا چه می دهند؟

آنهایی که جنگل ها را قلع و قمع می کنند به بهانه ساخت حوزه علمیه و دادگستری ، آنهایی که مکان های تاریخی چند هزار ساله ابهر را تخریب می کنند به بهانه ساخت جاده و آن هایی که بنا های تاریخی ، فرهنگی ،اجتماعی را تخریب می کنند به بهانه ساخت پارکینک و ساختمان تجاری برای زدن  پول های مردم در جیب های خودشان، در این گرانی بازارها. آنها دلسوز مردم ابهر نیستند ، اصلا آنها از ما نیستند منظور از ما مردم است ، مردمی که چندین بار مورد حمله قرار گرفته اند، از زمان حمله اعراب گرفته تا حمله وهشیانه قوم مغول و جنگ هشت سال دفاع مقدس، کسانی که هم از جان مایه گذاشتند و هم از سرمایه هایشان ، اما کسانی بودن و هستند که ابهر را به اشغال خود در آوردند ، آنها کسانی هستند که از مناطق جنگ زده جنوب و روستاها اطراف به ابهر آمدند تا پناه گاهی امن بیابند ، اما بعضی از آنها هدف های شوم و بیهوده ای داشند، مانند از بین بردن محیط زیست و میراث فرهنگی ، کسانی که امروز به خیال خود در ابهر جای پا محکم کردند و می تواند محیط زیست و میراث فرهنگی این شهر را نابود کنند. کورخوانده اند ، با این کار ها به جرم و جنایت خود را بیشتر می کنند و روزی می رسد که دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست به آنها درس خوبی می دهند تا درس عبرتی برای دیگران باشد. شهر تاریخی ابهر دشمنان زیادی دارد که در مکان های متروکه و یا کم تر کسی که از آنجا عبور می کند مخفی می شوند و اهداف شوم و مخرب خود را علیه منابع طبیعی و مکان های تاریخی ابهر برنامه ریزی می کنند،مکان های مانند:قلعه تپه،جنگل،ابهرود و...  برنامه ریزی های اصلی در مکانی امن و آرام انجام می گیرد که ازصبح تا شب ادامه دارد آنجا مکانی است که برای گمراه کردن مردم تلویزیون شهری می سازد ودر آن می نویسد: جای زباله در جوی آب نیست! خود زباله و فاضلاب شهری را به رودخانه ابهررود هدایت می کنند ، آن هایی که مردم را گول می زنند به بهانه ساخت پارک های محله ای و غیره، مکان که نقشه تراشی می کند شهرداری ابهر است که ازسه سال گذشته تا کنون به محیط زیست و میراث فرهنگی حمله های بسیاری کرده و همیشه هدفش تخریب منابع طبیعی و مکان های تاریخی و ساخت پارکینگ،برج های تجاری،پارک،حوزه علمیه،دادگستری،جاده و دیگر اهدافی که در راه است را خدا می داند. شهرداری ابهر از یک طرف جنگل بزرگ ابهر را تخریب می کند و از یک طرف در روز درختکاری ، درختان کوچک را در یک ردیف محدود می کارد،این اوج بی مسئولیتی است.

شهرداری ابهر در این سه سال پیش تا کنون تخریب های عظیمی بر ضد مردم ابهر انجام داده است که گوشه ای از آن تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی شهر ابهر است بسیار برای شهر ابهر و مردم این شهر مهم است،چون اگر محیط زیست تخریب شود زندگی برای انسان سخت و دشوار می شود و اگر میراث فرهنگی تخریب شود تاریخچه چند هزارساله یک ملت از بین می رود و سندی باقی نمی ماند"میراث فرهنگی شناسنامه یک ملت است" و از میراث فرهنگی میتوان در عرصه صنعت گرشگری استفاده کرد و همچنین می توان چندین نفر را به اشتغال در آورد، پس باید در مقابل کسانی که طبیعت و مکان های تاریخی را تخریب می کنند ایستادگی و مقاومت کرد تا روزی که دشمنان دست از تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی بردارند و به سزای اعمالشان برسند،هیچ فرقی نمی کند که یک فرد عادی باشد یا مدیر یک اداره ، قانون برای همه یکسان است! مگر غیر از این است؟

باید امروز دست به کار شد و جلوی همه ی افراد سودجو ای که می خواهند میراث فرهنگی و محیط زیست ابهر را تخریب و یا به غارت ببرند را گرفت ، فردا دیر است ، باید بدانیم که خواستن توانستن است، این کار ها نیازمند یک اراده قوی و استوار وپایدار است همین کافیست برای شروع،امیدوارم هر چه زود تر مکان های تاریخی و طبیعی ابهر که در معرض خطر اند، محافظت شوند تا روزی سندی باشد برای آیندگان.

 نوروز1395نزدیک است اما قلعه تپه ابهر تاکنون به عنوان یک مکان تاریخی،طبیعی و گردشگری شناخته شده نیست،با وجود این که قلعه تپه در تاریخ7مهر1381ثبت ملی ایران شده است به شماره 6170،اما تا همین امروز به عنوان یک مکان حفاظت شده شناخته شده نیست،چرا؟ مگر قلعه تپه جزو میراث فرهنگی و محیط زیست نیست؟ پس چرا حفاظت نمی شود؟ هیچ اداره ای به فکر مکان های تاریخی یا طبیعی ابهر که نام های آن مکان های با ارزش عبارت اند از:ابهررود،جنگل،قلعه تپه و... نیستند، حتا اداره میراث فرهنگی شهرستان ابهر، نمی تواند قلعه تپه را حفاظت کند به دلایلی، اداره محیط زیست شهرستان ابهر هم به شهرداری ابهر شکایت هایی کرده است اما شهرداری به روی خود نمی آورد. در این ماه قلعه تپه ابهر از دو طرف ضربه خود از یک طرف تخریب تازه اطراف دیوار تاریخی آن تخریب و حفاری شد به دست چند جوان و از طرفی دیگر به چمن تاریخی/طبیعی که سوزانده شد (در نزدیکی دیوار تاریخی تخریب شده) 

امروز شهر ابهر به افرادی نیاز دارد تا از محیط زیست و میراث فرهنگی محافظت کند،چون یک دست صدا ندارد و باید چندین نفر،چندصدنفر ویا هزاران نفر از میراث فرهنگی و محیط زیست ابهر که در خطر بزرگی است، مگربه غیر از این است که "حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست مجاهدت به حساب می آید" پس هر شهروند ابهری که احساس می کند که توانایی حفاظت از منابع طبیعی و مکان های تاریخی ابهر را دارد  ، به پا خیزد و به جمع دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست به پیوندد،چه درشبکه های اجتماعی،چه در رسانه صداوسیما و یا در فضای واقعی و حقیقی حضور پیدا کنند، قدرت یک ملت در وجود آن ملت است که باید به نمایش گزاشته شود.

به امید آن روزی که همه ی مردم این مرز و بوم از سمرات میراث فرهنگی و محیط زیست بیشتر با خبر باشیم،به امید روزی که در سال جدید حماسه ای در ارسه منابع طبیعی و مکان های تاریخی بسازیم،زمان آن رسیده است که دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست بیدار شوند. 

شایان حاجی قربانی(مسئول گروه ابهر شناسی نور ایران)-اسفندماه1394-ابهر

http://asni.mihanblog.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.