وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

ابهر (اوهر)در گذشته ای نه چندان دور دارای آب و چشمه های فراوانی بود. احتمال اینکه آب در نام ابهر نیز جایگاهی داشته باشد، فراوان است و به گفته مورخان در گذشته ابهر را "اوهر" می نامیدند.
وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

وب سایت اوهر - درباره منابع آب ایران

ابهر (اوهر)در گذشته ای نه چندان دور دارای آب و چشمه های فراوانی بود. احتمال اینکه آب در نام ابهر نیز جایگاهی داشته باشد، فراوان است و به گفته مورخان در گذشته ابهر را "اوهر" می نامیدند.

نشست مشترک شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با صدا و سیمای استان

نشست مشترک شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با صدا و سیمای استان

پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۳:۱۹ 
اخبار داخلی
در راستای اجرای آیین نامه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، نشست مشترک مدیر عامل و معاونین شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با مدیران صدا و سیمای استان برگزار و در دفتر مدیر کل این مرکز تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، در ابتدای این نشست مدیر عامل این شرکت، در خصوص وضعیت منابع آبی استان و ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، مطالبی را ارائه نمود.

مهندس شاهپور رجایی گفت؛ کاهش بارندگی سنوات گذشته، تغییر اقلیم و تبخیر و تعرق از منابع آب سطحی، اضافه برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و وجود تعداد قابل توجهی چاه غیر مجاز در استان از مهمترین پارامتر هایی است که به تشدید بحران منابع آب استان دامن زده است.

وی در ادامه افت سطح آب زیرزمینی در دشتهای استان ازجمله شهرستانهای جم، دشتی، تنگستان و دشتستان را نگران کننده دانست و افزود: دشت طلحه و فاریاب و نیز دهرود – تنگ ارم رکورد افت سطح آب زیرزمینی را در بین 31 دشت استان به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر خاطر نشان کرد؛ هر چند اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص بحران منابع آب در سطح استان و کشور صورت گرفته، ولی بی تردید ارایه راهکار و راهنمایی مصرف کنندگان به اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری از یکسو و ایجاد همدلی و همسویی بیشتر بین مردم و مسئولین ونیز ایجاد فضای اعتماد و باور به گزارشات کارشناسی از سوی دیگر، از جمله ضرورت های اطلاع رسانی به آحاد جامعه می باشد که نقش صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، بی بدیل و بسیار اثرگذار است.

وی مهمترین اقدامات لازم در این زمینه را تعامل سازنده شرکت های سهامی آب منطقه ای با دیگر سازمان های مرتبط از جمله سازمان جهاد کشاورزی در استانها دانست و افزود؛ خوشبختانه در استان بوشهر روند این تعامل از تکامل خوبی برخوردار بوده که اجرای تفاهم نامه مشترک سه جانبه فیمابین این شرکت با سازمان جهاد کشاورزی استان وکشاورزان و نیز همکاری مشترک در خصوص اجرای تغییر روش های آبیاری به عنوان پایلوت کشوری، گواهی بر این ادعاست.

رجایی تصریح کرد: تغییر رویکرد برنامه های آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی از توسعه کشت به سمت و سوی مدیریت مصرف آب و افزایش بهره وری آن و نیز افزایش تولید در واحد سطح با بکارگیری و مصرف حداقل نهاده های مورد نیاز، از جمله ضرورت هایی است که بایستی به جد به آن ها پرداخته شود.

وی به مفاد این تفاهم نامه نیز اشاره کرد و ادامه داد؛ بر اساس مواد این تفاهم نامه، کشاورزان ملزم به رعایت اصلاح الگوی کشت ، سطح زیر کشت مشخص، حجم آب طبق پروانه و عدم اضافه برداشت آب خواهند شد و در ازای آن نیز سازمان جهاد کشاورزی استان، تسهیلات و خدمات حمایتی مانند تامین برخی نهاده های کشاورزی و سوخت کشاورزان و همچنین در فراهم نمودن شرایط بیمه محصولات مساعدت خواهد نمود که این مهم، اصلاح الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

در پایان این نشست نیز مدیر کل صدا و سیمای مرکز بوشهر از انعکاس کامل گزارش ها و فعالیت های شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در این شبکه فراگیر استانی خبر داد.

سید حسین ناظر با توجه به ارائه گزارش مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و پخش چند کلیپ در خصوص وضعیت بحرانی منابع آبی استان، همکاران خود را به تنویر افکار عمومی در راستای تحقق کامل مصوبات واجرای بندهای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان فرا خواند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.